Cünüp iken selam vermek veya almak, ayrıca selatennariye gibi duaları okumak caiz midir? - Sorularlaislamiyet.com Mobil
Soru

Cünüp iken selam vermek veya almak, ayrıca selatennariye gibi duaları okumak caiz midir?

Sorunun Detayı
Cünüp iken selam vermek veya almak, ayrıca selatennariye gibi duaları okumak caiz midir?
Cevap

Gusül alması farz olan kimse (cünüp) selam verir, verilen selamı alır; Kur'an-ı Kerim okuması caiz değildir. Bunun dışında hadislerde ve dini kitaplarda geçen duaları okuması caizdir. Bu bakımdan Selaten Nariye, Tüncina duasını da okuyabilir.

Gusletmesi Farz Olanlara Haram Olan Şeyler Nelerdir?

Cünüp olan kadın ve erkeğe veyahut hayız ve nifas hâlindeki kadınlara yapmaları harâm olan dinî vazifeler şunlardır:

1. Namaz kılmak. Cünüp olan kimse, oruç tutmakla beraber, hayız ve nifas hâlindeki kadın, oruç da tutamaz.

2. Kur`an okumak. Ezberden veya Mushaf'a bakarak bir âyet dahi olsa Kur`an okumak (tilâvet) haramdır. Ancak Kur`an`daki dua ve sena âyetlerini tilâvet kasdı olmaksızın dua ve sena niyyetiyle ezberden okumak câiz görülmüştür. Meselâ, cünüp bir kimsenin dua ve sena âyetlerini ihtiva eden Fâtiha sûresini tilâvet kasdıyla okuması haramdır; dua ve sena niyyetiyle okuması ise câiz olur.

* Kelime-i şehadet getirmek, tesbih ve tekbir kelimelerini söylemek de câizdir.

3. Kur`an okumak caiz olmadığı gibi Kur`an-ı Kerîm`e el sürmek de caiz değildir. İsterse el sürülen bir âyet olsun, isterse yarım âyet. Ancak Kur`ân-ı Kerîm bir mahfaza içinde olduğu takdirde el sürmek caiz olur.

4. Kâbe-i Muazzama`yı tavâf etmek.

5. Zaruret olmaksızın câmi-i şerîfin içine girmek veya camiin içinden geçmek.

6. Üzerinde âyet-i kerime yazılı herhangi altın ve gümüş parayı ve kolyeyi veyahut levhayı elle tutmak da haramdır.

Gusletmeleri Farz Olanlara Mekruh Olan Şeyler Nelerdir?

1. Dinî kitaplardan herhangi birini el ile tutup okumak.

2. Elini, ağzını yıkamadan yiyip içmek. (Mehmet Dikmen, İslam İlmihali)

Guslü bir namaz vakti geçirecek kadar tehir etmemek gerektiğini âlimlerimiz ikaz yollu ihtar etmişlerdir. Çünkü, namaz vakti geçtiği halde gusletmemek, namazı kazaya bırakmak demektir. Özürsüz namazı kazaya bırakmak ise câiz değildir.

Bu bakımdan, kendisine gusül farz olan kimse, gusülden önce gereken işleri yapar, temizlikte bulunur, hatta yemek dahi hazırlarsa da, bulduğu ilk fırsatı hemen kullanıp guslünü yapmalı, gusülsüzlüğünü bir namaz vakti çıkıncaya kadar ertelememelidir. Resûl-i Ekrem Efendimiz (asm), guslünü özürsüz erteleyenleri ikaz ettiği hadîsinde, cünübün bastığı toprağın kendisine lânet okuyacağını hatırlatmış, guslü tehir etmemeyi tembih buyurmuştur.

Bununla beraber gusülsüz insan, necis de değildir. Mânevî kirlidir, ama necis hükmünü almaz. Ebû Hüreyre (ra) Resûl-i Ekrem Efendimize (asm) bu mevzuda sorduğu sorusuna şöyle cevap almıştır: "Sübhânallah! Hiç mümin necis olur mu?"

Demek ki, cünüp insan mânen kirlidir, ama bu kirlilik kendisinden tiksinilmesine sebep olacak necislik hükmünü de almaz.

Sayaç : 18697
Normal sitede gör